Lembaga Kajian dan Pengembangan Sumberdaya Manusia

LKPSM
Lembaga Kajian dan Pengembangan Sumberdaya Manusia
The Institute for the Research and Development of Human Resources

Alamat/Address: Jalan Tampeyan Rt III/133, Yogyakarta 55244; Telp./Fax.: (0274) 516440; Contact person: M. Imam Aziz (Direktur)

Latar belakang dan tujuan: Lembaga ini berdiri karena adanya keterbatasan sumber daya manusia Indonesia dalam menye­lenggarakan pembangunan nasional membuat pentingnya partisipasi segenap warga negara dalam mensukseskan pemba­ngunan, dan partisipasi ini dapat ditingkatkan dengan mening­katkan kualitas diri mereka. Tujuan lembaga yang berdiri pada 30 November 1986 ini adalah mencerdaskan kehidupan umat/masyarakat dengan menyelenggarakan kajian keilmuan dalam bidang keagamaan dan pembangunan secara berencana;  meningkatkan kesejahteraan masyarakat dengan melakukan pengembangan sumber daya manusia ke arah terwu­judnya masyarakat yang cerdas, terampil dan berakhlak mulia dalam suasana kehidupan yang adil sejahtera.  Bidang dan bentuk kegiatan: Bidang kegiatan utama lembaga ini adalah gender, hukum, dan kajian agama, yang ditun­jang demokrasi serta advokasi dan pendampingan. Semua kegiatan itu dilaksanakan melalui berbagai bentuk kegiatan: pendidikan dan pelatihan, penerbitan dan publikasi, serta seminar, diskusi dan lokakarya. Juga ditunjang pengembangan dan pendam­pingan masyarakat serta advokasi.  Program: Di antara program kegiatan yang menonjol adalah diskusi bulanan Demokrasi dalam Perspektif Budaya Nusantara, diskusi buku, workshop, pengembangan institusi dan staf, penerjemahan buku, serta pengembangan budidaya ulat sutera.  Publikasi: Sampai tahun 1997 banyak menghasilkan buku-buku asli dan terjemahan. Juga menerbitkan buletin Bang­kit, serta newsletter bertajuk Mitra (kerja sama dengan YKF).  Sumber dana: Selain bantuan dari lembaga-lembaga dalam negeri nonpemerintah, juga pendapatan dari jasa kerja sama dengan pihak lain. Beberapa di antaranya adalah Kaditsospol DIY, FNS, TAF, YAPIKA, dan Population Council.  Keanggotaan dan wilayah kerja: Di tingkat daerah, menjadi anggota Forum LSM DIY dan KOPBUMI di tingkat nasional. Wilayah kerja lembaga ini meliputi seluruh propinsi di Jawa.  Staf: Lembaga ini mempunyai 10 orang staf tetap dan 2 orang staf tidak tetap, di antaranya 4 tenaga profesional dan 1 orang staf administrasi.
Background and purpose: The establishment of LKPSM was incited by the fact that Indonesia lacked quality human resources for its development. As a matter of fact, participation of all citizens in national development is important for making it a success. Accordingly, the aim of the institute, which was formed on 30 November 1986, is increase the intelligence of religious community members/society by undertaking scientific analyses in the fields religion and development using well-planned methods through discussions, seminars and researches. Another aim of the institute is human resources development which leads to the formation of society which is intelligent, skilled and have high moral standards in the life of the society which is just and prosperous through training and facilitation for productive economic groups.
Area and form of activities: LKPSM’s main fields of activity are gender, law, religious study, and publication. Meanwhile, its supporting fields of activity are democracy, advocacy and facilitation. All activities in those fields are mainly carried out in the forms of education and training, publication, seminar, discussion and workshop. They are supported by activities directed to society development and facilitation.
Program: Among the institute’s remarkable activities are monthly discussions about Demokrasi dalam Perspektip Budaya Nusantara
 (Democracy in the Perspectives of the Archipelago Culture), discussion on books, and the raising of silkworms.
 
Publication: As of 1997, LKPSM had produced original books and translated books. It also publishes Bangkit bulletin and Mitra newsletter (in cooperation with YKF).  Funding sources: The institute gets funds from domestic non-government organizations, and from the remuneration of projects it carries out together with other parties like Yogyakarta Special Territory’s social and political office, FNS and TAF, YAPIKA and Population Council.  Membership and working area: LKPSM is a member of Yogyakarta’s NGOs Forum, while at the national level, it is associated with KOPBUMI. It operates in Java’s provinces.  Staff: LKPSM presently has 10 full-time and 2 part-time staff members. They include 4 professional and 1 administration workers.

Postingan terkait: